Cruciale dataCruciale data


Wij helpen u graag om de cruciale verkeersgegevens voor uw regio eenvoudig en tijdig op orde te brengen. 


Per 1 januari 2025 wordt de nieuwe Europese regelgeving over het beschikbaar stellen van verkeersgegevens een feit. Houders van verkeersdata moeten de cruciale data goed bijhouden en beschikbaar stellen voor gebruikers. De data dient actueel, realtime (zo snel mogelijk, maar in alle redelijkheid) en van goede kwaliteit zijn. De serviceproviders gebruiken deze informatie vervolgens om de verkeersveiligheid en dienstverlening aan weggebruikers te verbeteren. De cruciale verkeersgegevens betreffen de categorieën over regelgeving en beperkingen, statische en dynamische verkeersregels, snelheidsbeperkingen en eenrichtingswegen.  

Al deze verkeersgegevens zijn beschikbaar via de IPSm verkeersbordendatabase. Conform de RTTI-normen beschikken wij over een actuele dataset van snelheid-gerelateerde RVV-modellen, ontsloten via AI. Iedere wegbeheerder kan hiermee de veiligheid waarborgen en aansprakelijkheden nakomen. Maar liefst 30% van alle borden zijn als essentieel aangemerkt. De data integreren we in George van het NDW, zodat serviceproviders deze kunnen ontsluiten in navigatiesystemen van moderne auto’s. Vanaf september 2024 bieden we de data tegen een gereduceerd tarief aan, bij deelname aan een groter collectief. 

Wij helpen u graag om de cruciale verkeersgegevens voor uw regio eenvoudig en tijdig op orde te brengen. 

Per 1 januari 2025 wordt de nieuwe Europese regelgeving over het beschikbaar stellen van verkeersgegevens een feit. Houders van verkeersdata moeten de cruciale data goed bijhouden en beschikbaar stellen voor gebruikers. De data moeten actueel, realtime (zo snel mogelijk, maar in alle redelijkheid) en van goede kwaliteit te zijn. De serviceproviders gebruiken deze informatie vervolgens om de verkeersveiligheid en dienstverlening aan weggebruikers te verbeteren. De cruciale verkeersgegevens betreffen de categorieën over regelgeving en beperkingen, statische en dynamische verkeersregels, snelheidsbeperkingen en eenrichtingswegen.

Al deze verkeersgegevens zijn beschikbaar via de IPSm verkeersbordendatabase. Conform de RTTI-normen beschikken wij over een actuele dataset van snelheid-gerelateerde RVV-modellen, ontsloten via AI. Iedere wegbeheerder kan hiermee de veiligheid waarborgen en aansprakelijkheden nakomen. Maar liefst 30% van alle borden zijn als essentieel aangemerkt. De data integreren we in George van het NDW, zodat serviceproviders deze kunnen ontsluiten in navigatiesystemen van moderne auto’s. Vanaf september 2024 bieden we de data tegen een gereduceerd tarief aan, bij deelname aan een groter collectief. 

van alle borden in Nederland wordt als cruciaal bestempeld  

Steeds meer overheden ontdekken het nut van het ontsluiten van verkeersbordendata via IPSm voor assetmanagement. Door het genormaliseerd registreren van het plaatsen en verplaatsen van borden volgens NEN3381:2020 met IPSm, zorgen wij voor actuele data. Een QR-code op de achterkant van de HR Groep Streetcare borden, geïntegreerd in de productiesticker, maakt deze handeling eenvoudig. 


”Alle borden die HR Groep Streetcare plaatst worden digitaal geregistreerd via IPSm. Desgewenst ontsluiten wij deze data voor u naar George."
Caroline van Rij 

Consultant IPSm en Digitalisering



IPSm    

Wegbeheerders kunnen kiezen voor de levering van losse datasets, de levering van data-analyses en de levering van datasets in combinatie met het beheerplatform IPSm. Volgens Van Rij is IPSm “een soort Google Maps waarin o.a. RVV- en RVV-gerelateerde objecten zichtbaar zijn.” Wij hebben álle verkeersborden in Nederland digitaal verzameld. “Daarin verschillen we van onze collega-concurrenten. Wij hebben ons systeem ontwikkeld voor data van buitenobjecten in het algemeen en verkeersbordendata in het bijzonder. De data hoeft dus niet apart ingewonnen te worden. We leveren maatwerk.” Zo helpt HR Groep Streetcare wegbeheerders met het besparen van kosten, én het behalen van veiligheids- en duurzaamheidsdoelstellingen.    

De voordelen  

Dankzij IPSm verkeersbordendata kunnen er digitale inspecties uitgevoerd worden, wat zorgt voor een kostenbesparing. Daarnaast is het beheer en onderhoud van verkeersborden erg efficiënt, waardoor wegbeheerders op deze manier worden ontzorgd. Zij kunnen eenvoudig inloggen op het platform en per bord bekijken of deze nog intact is, of er onderhoud nodig is of dat deze opnieuw moet worden bestickerd. De onderhouds- of plaatsingsdienst van een gemeente hoeft dus niet meer rond te rijden en de borden kunnen zelfs worden schoongemaakt, uitgedeukt en opnieuw worden gebruikt. Dit is veel duurzamer dan de productie van een nieuw verkeersbord. Alle complete borden die bij HR Groep worden besteld zijn voorzien van een QR-code, zodat deze eenvoudig kunnen worden ingescand tijdens de installatie. Data van het zogenaamde “objectenpaspoort” landen in IPSm en zijn gekoppeld met extra informatie zoals verkeersbesluiten.     


Benieuwd naar het IPSm-platform?

Vraag een demoversie op via: www.ipsm.hrgroep.nl of neem contact op met caroline.vanrij@hrgroep.nl