Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Snelheidsborden vervangen door stikstofakkoord
De 120 en 130 km per uur borden langs de weg moeten vervangen worden als een van de maatregelen die moeten bijdragen om de stikstofcrisis op te lossen. Hoe kan vervolgens het vervangen van deze borden zo duurzaam mogelijk worden gedaan?
HR Groep heeft via haar landelijke verkeersbordendatabase alle borden in Nederland in kaart gebracht. Er zijn ruim 1200 snelheidsborden (120 en 130 km per uur) en HR Groep kan de locatie van deze borden direct in beeld brengen. Dit is van toegevoegde waarde voor de vervangingsoperatie, want het zomaar afvoeren van de huidige 130 km per uur borden is niet duurzaam. De 130 km per uur borden, bijvoorbeeld, zijn immers pas in 2012 geplaatst en nog lang niet aan het einde van hun levensduur.
Door het opstellen van een efficiënt vervangingsplan, kunnen borden mogelijk worden hergebruikt. HR Groep schat in dat de complete vervanging in een paar weken kan plaats vinden (in 2012 deed HR Groep dit in 3 weken tijd).
Nog een stap verder
Nog een extra stap zetten in het realiseren van een circulaire oplossing? De borden die niet kunnen worden hergebruikt kunnen vervangen worden door borden van bamboe. Binnenkort start al een project met het plaatsen van ruim 2300 bamboe verkeers- en hectometerborden op de A1 (45 km snelweg).