Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Verkeersborden krijgen een tweede leven
De komende vier jaar komen er duurzame verkeersborden in Rotterdam; met die eis schreef de gemeente vorig jaar een aanbesteding uit. Maar wat is dan de duurzaamste optie? HR Groep Streetcare heeft borden van bijvoorbeeld bamboe, maar toch kwam het hergebruik van de bestaande aluminium borden als winnaar uit de strijd. Wij gingen enthousiast aan de slag en hebben al heel wat borden een tweede plek gegeven.
Wij werden geinterviewd door gemeente rotterdam. Hieronder lees je het artikel.
Nadenken over duurzaamheid doen de mensen van HR Groep Streetcare al jaren. “In de verduurzaming van verkeersborden is er veel mogelijk”, merkt accountmanager Hans Heijmans op. “Alleen al in Rotterdam staan er meer dan 80.000 borden. Als je die op een circulaire manier produceert, bespaar je dus een hoop CO2-uitstoot.”
Hergebruik levert het meeste op
Bij het delven en produceren van aluminium komt veel CO2 vrij. Bovendien is de winning ervan eindig. Het gebruik van andere grondstoffen lijkt daarom de duurzaamste keuze, maar in Rotterdam ligt dat anders. Omdat er al zoveel aluminium borden in de stad aanwezig zijn, veroorzaakt hergebruik daarvan nog minder vervuiling. Dat blijkt onder andere uit de levenscyclusanalyse van verschillende producten, waarin de CO2-uitstoot van productie tot levering aan de klant wordt berekend.
Inzamelen, sorteren en een nieuwe signface
Verkeersborden ‘refurbishen’ is een nieuwe werkwijze voor Rotterdam. Het inzamelen van de borden regelt de gemeente zelf. Medewerkers van de gemeente zamelen oude borden in en brengen ze niet meer naar het oud ijzer, maar naar een magazijn. “Na een melding van de gemeente halen wij de ingezamelde borden op”, vertelt Heijmans. “De meeste zijn dan nog in prima staat. Vooral een gladde ondergrond zonder deuken is belangrijk, anders kun je er geen signface op plakken. Wij sorteren de borden vervolgens op vorm, maat en kleur. Als de gemeente dan met een opdracht komt, zoeken we daar een geschikt bord bij. Dat reinigen we en beplakken we opnieuw.”
Langs alle kenteken-parkeerborden
Op veel plaatsen in Rotterdam registreren automobilisten hun kenteken om te kunnen parkeren. De kenteken-parkeerborden die daar staan, 8.800 in totaal, zijn inmiddels verouderd vanwege aangepaste tarieven. “Daarom hebben wij de opdracht gekregen om de signfaces op die borden te vernieuwen”, vertelt Heijmans. “Dat hadden we kunnen doen door de borden te laten inzamelen en opnieuw te plaatsen. Maar we wilden hier een extra duurzaamheidsslag maken en op transport besparen. Daarom rijden we nu alle borden langs en vervangen we ter plaatse de signface. Ongeveer tien procent is helaas beschadigd en moet dus wel vervangen worden.”