Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Eerste van de 4.400 nieuwe 30km borden in Amsterdam geplaatst!
Gisteren was het eindelijk zo ver; het eerste 30km bord in Amsterdam is geplaatst door onze plaatsingsdienst. Het project krijgt grote media aandacht, zo was onze plaatsingsdienst onder andere te woord op Hart van Nederland, en waren we te zien op NOS.
Gemeente Amsterdam wil voorlopen op het gebied van verkeersveiligheid, en heeft daarom besloten om als eerste gemeente in Nederland op circa 500 wegen de 50km p/u borden te vervangen voor 30km p/u borden. De snelheidsbeperking kan flink wat ongelukken voorkomen. In een studie begin jaren negentig, toen de introductie van 30km/uur-gebieden op wat grotere schaal gestalte kreeg, werd een daling van het aantal letselongevallen gevonden van gemiddeld 22%. (bron SWOV)
Het is logisch dat Amsterdam als eerste in Nederland deze stap maakt, de stad heeft namelijk de meeste verkeersdrukte en vooral de meeste fietsers. De verlaging van de maximum- snelheid maakt het verkeer in de hoofdstad bovendien stiller, aldus de gemeente. Ook gaat het bestuur ervan uit dat de maatregel het gebruik van de auto een beetje zal ontmoedigen.
Inventarisatie en plaatsing
Gemeente Amsterdam heeft de hulp van HR Groep Streetcare ingeschakeld voor inventarisatie van het bordenareaal. Via IPSm verkeersbordendata hebben we een selectie gemaakt van alle 50km, 30km (zone)borden en andere relevante borden. Na deze inventarisatie zullen wij 4.400 nieuwe borden plaatsen en 850 borden verwijderen. De borden die verwijderd kunnen worden, zullen wij in het geheel herinzetten in dezelfde gemeente, andere projecten of recyclen.
Project: fase 1
Om te zorgen dat de borden er pas staan wanneer de nieuwe wetgeving ingaat is het project opgedeeld in twee fases. In de eerste fase plaatsten wij alle nieuwe palen en voorrangskruispuntborden, en zorgde onze plaatsingsdienst ervoor dat alles gereed was voor het ophangen van de nieuwe borden.
Het project: fase 2
Gisteren ging fase 2 van start door de plaatsing van het aller eerste bord. In deze fase worden alle borden worden afgeplakt opgehangen. Het project kreeg gisteren veel aandacht in de media. Zo was onze plaatsingsdienst te woord in Hart van Nederland, en waren we te zien op NOS. Ook nieuwssites als Het Parool en De Telegraaf hebben het over het 30 km project. Op NPO1 werd uitgelegd wat de gevolgen zijn van deze nieuwe maatregel. De nieuwe snelheden gaan nog niet in. Pas wanneer de borden zichtbaar mogen zijn halen we in 1 nacht alle stickers van de borden af (op 5.000 locaties!). De locaties zijn gelukkig gemarkeerd in IPSm Verkeersbordendatabase zodat ze vlot aan de slag kunnen.